Forum :.:.: BABICKIE FORUM INTERNETOWE :.:.: Strona Główna :.:.: BABICKIE FORUM INTERNETOWE :.:.:
STARE BABICE
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

o edukacji językowej

 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum :.:.: BABICKIE FORUM INTERNETOWE :.:.: Strona Główna -> TEMATY ARCHIWALNE 2008
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
piechocinski
prawie znawca
prawie znawca



Dołączył: 09 Mar 2007
Posty: 86
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: iwiczna

PostWysłany: Czw 21:13, 13 Mar 2008    Temat postu: o edukacji językowej

Edukacja językowa w Polsce
Raport Rady Europy i Ministerstwa Edukacji Narodowej
2005-2007

Mocne strony

Języki traktowane są priorytetowo.
Istnieje duże społeczne zapotrzebowanie na naukę języków (bardzo duży sektor prywatnych szkół językowych), także w kontekście wyjazdów Polaków za granicę do pracy oraz powstania zagranicznych firm inwestujących w Polsce, kwestia języków budzi duże zainteresowanie polityków

Finansowanie lekcji języków i pensji nauczycieli z budżetu samorządów.

Potencjał zróżnicowania znajomości języków: francuskiego na południu, niemieckiego na zachodzie i rosyjskiego na wschodzie.

Zapotrzebowanie na naukę języków wśród dorosłych, przygotowywana jest strategia edukacji językowej w ramach strategii uczenia się przez całe życie

Propozycja wczesnego rozpoczynania nauki języków obcych (od pierwszej klasy szkoły podstawowej), nie tylko angielskiego

Zwiększająca się rola języka polskiego jako języka obcego lub drugiego języka, zapisane w legislacji prawo dzieci imigrantów do bezpłatnej nauki języka polskiego

Duży potencjał wielojęzyczności

Podstawy prawne nauczania języków mniejszości narodowych na wszystkich poziomach: od przedszkola do szkół ponadgimnazjalnych , powstanie instytucji wspierających mniejszości narodowe, powstanie wstępnych wersji strategii nauczania mniejszości narodowych (np. niemieckiej), zmiany w finansowaniu szkół mniejszościowych

Duże zapotrzebowanie na nauczycieli języków

Liczni, dobrze wykwalifikowani nauczyciele francuskiego i niemieckiego

Opracowanie Europejskiego Portfolio Językowego w kilku wersjach językowych, co stanowi podstawę do rozwijania wielojęzyczności

Dyskusja nad programami nauczania języków (w tym polskiego jako języka ojczystego) i nad współpracą pomiędzy edukacją publiczną i niepubliczną

Rozwijanie ciekawych metod nauczania

Duże zapotrzebowanie społeczne na nauczanie dwujęzyczne

Nauczanie dwujęzyczne funkcjonuje od wielu lat i jest na wysokim poziomie

Innowacje w systemie egzaminów: wprowadzenie zewnętrznych standaryzowanych egzaminów, co odniosło pozytywy efekt na jakości nauczania języków w szkołach
Matura ma innowacyjny charakter i daje uczniom możliwość bycia ocenionym w ich najsilniejszych obszarach
Planowane wprowadzenie języka obcego na egzaminie po zakończeniu gimnazjum

Nacisk na umiejętności językowe w testach kompetencji i egzaminach

Korzystne zmiany w kształceniu i doskonaleniu nauczycieli, skuteczny i innowacyjny system doskonalenia nauczycieli , system kształcenia przygotowujący nauczycieli z bardzo dobrą znajomością języka i metodyki,
długa tradycja badań w zakresie glottodydaktyki, wysokie standardy programów studiów kolegiów językowych i studiów filologicznych

Dobre przykłady strategii językowych na niektórych uniwersytetach

Kształcenie uczniów z grup mniejszościowych ma solidną podstawę prawną

Słabe strony

Ze szkół prywatnych i płatnej nauki języków korzystają ci, którzy mogą sobie na to pozwolić: dobrze zarabiające osoby dorosłe i dzieci bogatych rodziców.
Osoby, które w ten sposób zdobyły znajomość języków obcych mają większe szanse na rynku pracy.
Brak równego dostępu do nauki języków jest elementem tworzącym nierówności społeczne.
Nie ma nadzoru pedagogicznego nad szkołami prywatnymi w Polsce, a w szkołach publicznych w tych samych klasach językowych są uczniowie o bardzo różnej znajomości języka.

Zróżnicowane podejście do nauki języków na poziomie samorządowym nie zapewnia równych szans dostępu do nauki języków, istnieją duże różnice w wyposażeniu szkół, warunkach nauczania i liczbie wykwalifikowanych nauczycieli w dużych miastach i na prowincji.
Rozwiązaniem tego problemu może być wykorzystanie potencjału szkół na prowincji - które stanowią centrum życia kulturalnego i społecznego - do popularyzowania nauki języków

Niewykorzystane w pełni możliwości współpracy i nauki języków krajów sąsiednich.

Brak spójnej polityki językowej i uregulowań prawnych w edukacji dorosłych, potrzeba wprowadzenia narodowych standardów zapewniania jakości

Do wprowadzenia wczesnej nauki języka, oprócz wykwalifikowanej kadry, potrzeba odpowiednich warunków, przeprowadzenia badań oraz ewaluacji

Brakuje konkretnych działań, projektów i badań w obszarze nauki języka polskiego oferowanej bezpłatnie dzieciom imigrantów

Duża liczba wielojęzycznych obywateli (m.in. znających języki mniejszości narodowych) – ich możliwości nie są w pełni wykorzystane

Nauka języków mniejszości narodowych rozpoczyna się na pisemny wniosek rodziców,
Polska nie ratyfikowała Europejskiej Karty Języków Mniejszościowych

Nastawienie głownie na angielski, brak zainteresowania językami nieeuropejskimi
Niewystarczająca liczba nauczycieli angielskiego, szczególnie na prowincji.
Potrzeba upowszechniania EPJ

Częste zmiany podręczników narażają rodziców na wydatki

Słabe upowszechnianie i wdrażanie innowacyjnych metod

Języki nauczane są poprzez oddzielne zajęcia: polskiego, drugiego i trzeciego języka obcego

Nauczanie dwujęzyczne ograniczone do grupy najlepszych uczniów, bariery w jego upowszechnianiu

Niewystarczająca liczba godzin przeznaczonych na nauczanie języków obcych w szkołach zawodowych i słabe warunki ich nauczania

Nauczyciele polskiego nie widzą się jako nauczyciele języków, metody nauczania polskiego są bardziej analityczne i akademickie w porównaniu z nauczaniem innych języków

Status i warunki płacy nauczycieli są niezadowalające, w niektórych rejonach brakuje nauczycieli, nauczyciele zmuszeni są do zdobywania dodatkowych środków pracując w kilku szkołach, jakość nauczania na przestrzeni kraju jest zróżnicowana.
Nauczyciele nie postrzegają się jako nauczycieli wielojęzyczności, brakuje badań z zakresu metodyki
Potrzeba integracji badań naukowych z dydaktyką i przygotowania nauczycieli do nauczania dwujęzycznego, nauczania języków mniejszościowych i przygotowania do wielojęzyczności

Brakuje sieci, współpracy i wymiany doświadczeń w kwestii języków pomiędzy uczelniami wyższymi

Nie wszystkie grupy mniejszościowe objęte są dobrą opieką np. brakuje sieci współpracy dla uczniów niesłyszących

Brakuje podejścia do języka polskiego jako integralnej części edukacji językowej – nie ma powiązania języków z innymi przedmiotami

Brakuje spójnej, całościowej narodowej strategii edukacji językowej opracowanej po uprzedniej analizie potrzeb

Z materiałów przedstawionych Komisji ds.UE
Janusz Piechociński [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Lucyfer
jestem tu 24/24
jestem tu 24/24



Dołączył: 19 Mar 2006
Posty: 6671
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 20 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: gmina Babice - Prawie jak Polska :)

PostWysłany: Pią 9:45, 14 Mar 2008    Temat postu:

Panie Januszu, pomysł doskonały, ale należałoby też pilnie zwrócić uwagę na jeszcze jeden język - ojczysty, który schodzi na coraz niższy poziom. Już nawet w mediach "dziennikarze" nie umieją sklecić kilku zdań, nie robiąc rażących błędów składniowych i gramatycznych, bo większość literówek w publikacjach już wyłapują im korektory automatyczne, choć też nie zawsze z sensem.

Ustawa o Radzie Języka Polskiego w zasadzie chyba powstała tylko po to, żeby jej członkowie mieli pieniądze i prestiż z zasiadania w niej, bo nie daje ona Radzie żadnych kompetencji interwencyjnych w sytuacjach, gdy język jest wręcz szmatławiony, także dzięki używaniu żałosnych elektronicznych translatorów.

Rada może tylko co kilka lat (nawet musi) napisać łzawy raport o (tragicznym) stanie języka polskiego w "obrocie publicznym". Ale w odróżnieniu od np. swej francuskiej odpowiedniczki, nie może ukarać wydawcy czy producenta audio-wideo za rozpowszechnianie treści będących bełkotem poniżej poziomu przedszkola. Ba, nawet urzędowe druki zawierają błędy gramatyczne, ot choćby tytuł druku VAT-Z - "Zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających...". Albo zgłoszenie czegoś, czyli zaprzestania, albo zawiadomienie o czymś.

A i Rada wtedy mogłaby się skupić na faktycznym dbaniu o tę polszczyznę, a nie musiałaby na siłę co chwila zmieniać reguł języka, żeby zarobić na wydawaniu kolejnych słowników i prowadzeniu wykładów. O ile może to robić Microsoft ze swoim oprogramowaniem, bo w końcu zawsze można go nie kupić i założyć sobie Linuksa, to w odniesieniu do obligatoryjnych "obciążeń" obywateli, takie postępowanie jest żałosne, naganne i powinno być tępione. Jako prywata na urzędzie, którą de facto jest.

To, to jeszcze pikuś. Spójrzmy na język, jakim są pisane ustawy. Jest to parabełkot prawniczy, niezrozumiały dla szarego człowieka, którego w końcu ma obowiązywać. A często i niezrozumiały dla samych twórców, którzy się w nim gubią i wydają przepisy ze sobą wzajemnie sprzeczne. Potem każde prawo można interpretować, co sprowadza się do jego naginania i szwindlowania, zależnie od sytuacji - przez ludzi albo przez państwo polskie w osobach jego urzędów.

Może by tak wzorem unijnym na początek zacząć opatrywać każdą ustawę preambułą, w której zwykłym językiem wyrazi się jej "ducha", czyli po co jest i czemu ma służyć? I wtedy taka preambuła jest dla urzędów i sądów wiążącą wykładnią interpretacji, nawet jeżeli powstają wątpliwości, co do litery prawa? Byłoby znacznie mniej spraw w sądach, a i ich poziom by wzrósł, bo zamiast bawić się w interpretacje słówek, zajęłyby się faktycznym osądzaniem spraw.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Lucyfer dnia Pią 9:47, 14 Mar 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
resolute
uzależniony
uzależniony



Dołączył: 05 Gru 2006
Posty: 1056
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Klinika [ inna niż ostatnio ]

PostWysłany: Nie 16:59, 16 Mar 2008    Temat postu:

Szkoda Lucyferze że gadasz z "robotem"
Te teksty idą zapewne z automatu na setki takich for.....


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Lucyfer
jestem tu 24/24
jestem tu 24/24



Dołączył: 19 Mar 2006
Posty: 6671
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 20 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: gmina Babice - Prawie jak Polska :)

PostWysłany: Nie 18:08, 16 Mar 2008    Temat postu:

resolute napisał:
Szkoda Lucyferze że gadasz z "robotem"
Te teksty idą zapewne z automatu na setki takich for.....


Idą, bo są powielane z blogu Pana Posła. Ale on sam czasami tutaj zagląda.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
piechocinski
prawie znawca
prawie znawca



Dołączył: 09 Mar 2007
Posty: 86
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: iwiczna

PostWysłany: Śro 21:25, 19 Mar 2008    Temat postu:

zagladam co najmniej raz w tygodniu i czytam nie tylko Wasze komentarze do moich wpisów..
Barbaryzacja i prymitywizacja polskiego jezyka w debacie publicznej jest porazająca
walka jest toczona z pozornymi zagrozeniami z niemieszanymi zwiazkami na czele a język Bralczykom zostawiamy ????
rozumiem ze net skraca jest szybkim medium ale niestety w debatach mamy uproszczenia i prymitywne hasełka pod publiczkę złote usta w spak pozdrowienia jp


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Lucyfer
jestem tu 24/24
jestem tu 24/24



Dołączył: 19 Mar 2006
Posty: 6671
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 20 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: gmina Babice - Prawie jak Polska :)

PostWysłany: Czw 8:53, 20 Mar 2008    Temat postu:

piechocinski napisał:
zagladam co najmniej raz w tygodniu i czytam nie tylko Wasze komentarze do moich wpisów..


Czyli się nie myliłem Smile

Cytat:
Barbaryzacja i prymitywizacja polskiego jezyka w debacie publicznej jest porazająca


Nie tylko w publicznej. Żyjemy w czasach "mnie się należy, tu, teraz i zaraz". Technika z z przedmiotu staje się podmiotem, czyli inaczej mówiąc, technokracja zastępuje człowieczeństwo - i piszę to jako inżynier. Ludzie już nie mają czasu być ludźmi, bo muszą się dostosowywać do ograniczonych możliwości prymitywnej techniki. A to dlatego, że zbytnio się od niej uzależniają.

Cytat:
walka jest toczona z pozornymi zagrozeniami


A nie odnosi Pan wrażenia, że to jest po prostu sterowane przeciąganie na tematy zastępcze, żeby przypadkiem ludzie się nie dobrali do pewnych sprawek?

Cytat:
z niemieszanymi zwiazkami na czele


A tu, przyznam, nie bardzo rozumiem.

Cytat:
a język Bralczykom zostawiamy ????


Zdaje się, że o RJP mamy podobne zdanie Very Happy W Polsce generalnie mamy za dużo instytucji od tego, czego nie mamy, które żywią się na koszt podatnika. A gdy podatnik zwróci się do nich z problemem, ich odpowiedź składa się w przeważającej części z przytaczanych paragrafów i argumentacji, dlaczego w danej sprawie nie są kompetentni. Bardzo wygodne posadki.

Cytat:
rozumiem ze net skraca jest szybkim medium ale niestety w debatach mamy uproszczenia i prymitywne hasełka pod publiczkę złote usta w spak pozdrowienia jp


No bo wracając do techniki versus człowiek, ludzie przestają się porozumiewać - oni zaczynają się "komunikować". Poza tym wytwarza się bardzo złudne przekonanie, że wszystko w życiu można kupić za pieniądze. A w sumie za nie można kupić tak mało.

I ja serdecznie pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum :.:.: BABICKIE FORUM INTERNETOWE :.:.: Strona Główna -> TEMATY ARCHIWALNE 2008 Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin