Forum :.:.: BABICKIE FORUM INTERNETOWE :.:.: Strona Główna :.:.: BABICKIE FORUM INTERNETOWE :.:.:
STARE BABICE
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

klonowa

 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum :.:.: BABICKIE FORUM INTERNETOWE :.:.: Strona Główna -> TEMATY ARCHIWALNE 2008
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Nie 10:42, 20 Kwi 2008    Temat postu: klonowa

a mnie interesuje co dalej z Klonową, posypali ją jakmś żwirem, który się straszni kurzy, a na zakręcie z Akacjowej wszyscy się ślizgają. Czy w miejscu asfaltu pozostanie już tylko ten żwirowy kurz czy może będzie normalny asfalt.

pozdrawiam
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Lucyfer
jestem tu 24/24
jestem tu 24/24



Dołączył: 19 Mar 2006
Posty: 6671
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 20 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: gmina Babice - Prawie jak Polska :)

PostWysłany: Nie 11:05, 20 Kwi 2008    Temat postu: Re: klonowa

Anonymous napisał:
a mnie interesuje co dalej z Klonową, posypali ją jakmś żwirem, który się straszni kurzy, a na zakręcie z Akacjowej wszyscy się ślizgają. Czy w miejscu asfaltu pozostanie już tylko ten żwirowy kurz czy może będzie normalny asfalt.

pozdrawiam


Obawiam się, że to jest nie do końca udana "rehabilitacja" nawierzchni.

Z założenia ona polega na tym, że popękaną powierzchnie asfaltu natryskuje się płynną warstwą bitumicznego lepiszcza, a potem posypuje owym "gresikiem", który się do niej przykleja. Nadmiar zostaje rozrzucony poza drogę przez przejeżdżające pojazdy.

Taka technika jest od wielu lat stosowana także na zachodzie i prawidłowo wykonana praca zapewnia wydłużenie życia nawierzchni drogi o 8-12 lat.

Bo jednym z dwóch głównych czynników niszczenia asfaltu są pęknięcia powierzchniowe. Z jednej strony koła samochodów je powiększają przez wybijanie, z drugiej strony w okresie zimowym marznąca w nich woda powoduje ich pogłębianie i poszerzanie. Drugim wrogiem jest wysadzanie podłoża przez mróz, ale nie o tym tutaj.

I taka naprawa ma za zadanie uszczelnienie nawierzchni asfaltu, żeby nie "pracowała" pod kołami, a także żeby w nią nie wnikała woda, która marznąc rozsadza asfalt dalej.

Ale, to nie jest ot takie "posypanie" - mam gdzieś na dysku całkiem spore angielskie opracowanie tej technologii. Bo oni się metodą prób i błędów nauczyli, że to nie takie proste. Bo można to zrobić na owe 8-12 lat, a można wywalić pieniądze w błoto.

Po pierwsze, przed taką "rehabilitacją" powinno się klasycznie załatać wszelkie "dziury" i dać tym łatom odleżeć rok, żeby się "ustabilizowały. Nie wydaje mi się, żeby na Klonowej tak było.

Po drugie, średnica kruszywa użytego do posypki musi być dobierana w funkcji twardości asfaltu, który się "rehabilituje" - im jest on twardszy, tym mniejsze "ziarenka". Wynika to ze stopnia w jakim są one w stanie się powbijać w stary asfalt pod naciskiem walca i ruchu. A nie widziałem, czy to było wałowane, czy nie.

Prawdopodobnie dlatego posypka się nie "przyczepiła" do lepiszcza i asfaltu i sobie znika, czyli to jest tak naprawdę doraźne podłatanie, a nie prawdziwa "rehabilitacja".

Słyszałem, że docelowo planowane jest (tylko nie wiem, czy w tym czy w przyszłym roku) kompleksowe poprawienie Klonowej, tak jak teraz Akacjowej - z chodnikami i nowym - nieco szerszym - asfaltem. Trzymam kciuki, ale od razu widzę pewien problem - zacznie się "ściganctwo", podobnie jak na innych drogach o poprawionej nawierzchni, dlatego tą drogą (bo wiem, że nas podczytują, ale i z innych skorzystam), proponuję w projekcie od razu uwzględnić rozwiązania "pacyfikujące" ruch.

Można zrobić porządne spowalniacze wyspowe, które autobusy będą brały między koła, więc dla nich one nie będą przeszkodą i można je zgodnie z prawem stosować, ale zrobione tak, że nie będą roznosiły zawieszeń pojazdów osobowych pokonujących je z prędkością dopuszczalną.

Niestety większość realizacji spowalniaczy, które widuję w Polsce jest pomyłką, to są "resorołamacze" nie spełniające swojego zadania i tylko wkurzające i kierowców i mieszkańców mających obok nich domy. Ale to się naprawdę da zrobić prawidłowo.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
W.W
Gość






PostWysłany: Nie 13:02, 20 Kwi 2008    Temat postu: Re: klonowa

Lucyfer napisał:


Taka technika jest od wielu lat stosowana także na zachodzie i prawidłowo wykonana praca zapewnia wydłużenie życia nawierzchni drogi o 8-12 lat.

Po pierwsze, przed taką "rehabilitacją" powinno się klasycznie załatać wszelkie "dziury" i dać tym łatom odleżeć rok, żeby się "ustabilizowały. Nie wydaje mi się, żeby na Klonowej tak było.

Czyli nigdy nie będzie możliwe wzmocnienia tej nawierzchni gdyż następne dziury powstaną za miesiąc czy dwa i znowu trzeba czekać rok. Następne łatanie czerwiec dalej sierpień potem październik i znowu zima. A w kwietniu 2009 zaczynamy od nowa i mijają kolejne lata.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Lucyfer
jestem tu 24/24
jestem tu 24/24



Dołączył: 19 Mar 2006
Posty: 6671
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 20 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: gmina Babice - Prawie jak Polska :)

PostWysłany: Nie 14:49, 20 Kwi 2008    Temat postu: Re: klonowa

W.W napisał:
Czyli nigdy nie będzie możliwe wzmocnienia tej nawierzchni gdyż następne dziury powstaną za miesiąc czy dwa i znowu trzeba czekać rok. Następne łatanie czerwiec dalej sierpień potem październik i znowu zima. A w kwietniu 2009 zaczynamy od nowa i mijają kolejne lata.


Tą techniką nie bardzo, tu się prosi co najmniej o wylanie nowej nakładki, ale żeby to zrobić sensownie, o wykorytowanie drogi i zrobienie podbudowy. Bo ulica powstawała "historycznie", najpierw ludzie sami ją utwardzali gruzem, popiołem, żużlem i czym kto miał, a potem władza ludowa nalała na wierzch asfalt. Przy małym natężeniu ruchu i bardzo sporadycznym przejeżdżaniu pojazdów ciężkich, jak załadowane ciężarówki, TIRy i autobusy, to było całkiem dobre rozwiązanie na długie lata. Ale przy zmianie intensywności i charakteru ruchu, nie ma szans na przeżycie.

Mamy tu mocno podmokłe tereny, a po dłuższych ostrych ulewach można zaobserwować, jak asfalt się "ugina i pływa" pod ciężkimi wozami. Drugim problemem jest brak okrawężnikowania, co powoduje, że przy mijaniu ciężkie pojazdy zjeżdżające kołami na pobocze "uszczypują" kawałki asfaltu.

Czyli na lata to by trzeba było zrobić tak, jak ma być robiona Akacjowa między Górkami a Klonową. A to piekielne koszty i nie wiadomo, czy i kiedy na to będą dostępne. Ale kto wie? Przedtem nie można było występować o dofinansowanie unijne, bo UE z zasady nie przyznaje pieniędzy na remonty dróg, jeżeli nie ma w nich jeszcze wszystkich mediów, które się tam mają znaleźć - i nie bez racji. A Klonowa już ma wszystkie media.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum :.:.: BABICKIE FORUM INTERNETOWE :.:.: Strona Główna -> TEMATY ARCHIWALNE 2008 Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin